gol
gol

«ابوسعید ابوالخیر»

hardy
گیرم که هزار مصحف از بر داری

با آن چه کنی؟ که نفس کافر داری!

سر را به زمین چه می‌نهی بهر نماز؟

آنرا به زمین بنه که بر سر داری!!

×

توجه : دو ارسال نخستِ کاربرانِ جدید در تالار میدوری , پیش از نمایش , نیاز به تایید مدیریت دارند.

Latest Threads  آخرین ارسال ها :
نمایش آخرین ارسال این موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 
  
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده:میدوری
آخرین ارسال:میدوری
پاسخ: 1
بازدید: 2684
subscription
quickreply advancequickreply report



( گوناگون ) ریشه ی واژه ی «آشتیان»
  نویسنده پیام  | تغییر اندازه ی متن:  zoomin zoomout default
admin میدوری profile  
آفلاین
مدیر کل تالار
مدالهای میدوری1000500
1001011720
168241051
دسترسی به میدوری
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
اطلاعات میدوری


تاریخ عضویت: 05 November 2011

ارسال ها: 1,720
شماره کاربری: 1
میزان اعتبار:

محل سکونت: تهران
ماه تولد:
جنسيت:
تماس با میدوری
حالت میدوری
صفحه های میدوری
گوگل پلاس فیس بوک توییتر یوتیوب کلوب
اینستاگرام تلگرام
سپاس های میدوری
سپاس کرده 30 بار
سپاس شده 311 بار
گپی با میدوری
ارسال: #1
Book ریشه ی واژه ی «آشتیان»

rightarrow
ریشه ی واژه ی «آشتیان»
شهر ‌«آشتیان» در شمال خاوری اراک جای دارد و از سال های 1370 به اینسوی بر انبوهی ماندگاران آن افزوده شده است. واژه ی آشتیان از سه بخش «آ + یشتی + آن‌» ساخته شده است. پیشوند «آ» درکاربرد‌ «به‌» آمده است و ‌«یشتی» در زبان اوستایی و پهلوی ساسانی از ریشه ی واژه ی ‌«یشنا» و «یسنا» به معنای ستایش و نیایش و پرستش گرفته شده است.

picture

واژه ی «یشتی‌» وکار واژه ی ‌«یشن‌» را در نوشته های بازمانده از دوران ساسانیان و همچنین درکتاب ورجاوند ‌«اوستا‌» بسیار می بینیم و می خوانیم . از آن میان در بخش ۵٦ از «رام یشت، یشتر» این واژه درکاربرد ‌«نمازگزار و پرستنده» آمده است.
پسوند ‌«ان‌» نیز درکاربرد ‌«جایگاه» بسیاربکار برده شده است (مانند‌: بیابان (بی + آب + ان) تهران، ایران، سپاهان، کاشان، بارفروشان، آذرآبادگان و... و...) بر این پایه ساخت «آیشتیان» بر روی هم به معنای ‌«جایگاه به ستایش و به نیایش پرداختن‌» آمده و رفته رفته درگذر زمان به «آشتیان» دگرگون شده است.
همچنین با نگرش به آنچه که آمد، می توان پنداشت که در دوران کهن در اینجا آتشکده ی بزرگی برپا بود و مردم برای نیایش و پرستش پروردگار به آنجا می رفتند با نگرش به اینکه بخش آشتیان را در روزگاران کهن ‌«وَرَه» می نامیدند این پندار چندان بی پایه نخواهد بود زیر ا در نوشته های تاریخی مانند «مختصر البلدان» نوشته ی ‌«ابن فقیه‌» می خوانیم که در (‌«فراهان و وَرَه») کیش زرتشتی روایی شایسته ای داشته . چنانچه به باور پژوهندگان آتشکده ی «آذرگشنست‌» در فراهان، به بزرگی آتشکده های «آذرخوره» درخوارزم ‌ «آتشکده کیخسرو‌» در آذر آبادگان و ‌«آتشکده زرتشت‌» در نیشابور بوده است و ‌«آشتیان» جایگاه روی آوری نیایندگان و ستایندگان پروردگاردر کیش زرتشت بود.

برگرفته از کتاب : در ژرفای واژه ها اثر دکتر ناصر انقطاع




امضای میدوری :
[تصویر: mvd09b5.gif]
[تصویر: midori-sign-400.png]
( آخرین ویرایش در این ارسال: 18 - August - 2014 02 : 04 PM، توسط : میدوری .::. دلیل ویرایش: )
محل حضور کاربر در تالار :  admin میدوری در تالار ميدوری حضور ندارد .
ديدگاه کاربران برای مطلب : help (روی آیکون مورد نظر کلیک کنید تا دیدگاه شما ثبت شود . در صورت انصراف تا دوبار می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید . برای پاک کردن دیدگاه روی همان آیکون یک بار کلیک کنید تا دیدگاه شما پاک شود .)

برچسب ها :

18 - August - 2014 00 : 04 PM
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


subscription
quickreply advancequickreply report

موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Heart selection آیین نوروزی و آلودگی واژه ها میدوری 1 971 18 - March - 2016 15 : 03 PM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش پنجم) میدوری 0 1,898 14 - January - 2015 18 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش چهارم) میدوری 0 1,390 14 - January - 2015 11 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش سوم) میدوری 0 1,225 14 - January - 2015 03 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش دوم) میدوری 0 1,238 14 - January - 2015 54 : 12 AM
آخرین ارسال: میدوری

بازديدکنندگان از موضوع
کاربرانی که از موضوع بازدید کرده اند ( 1 ) کاربر




1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان