تالار میدوری

نسخه کامل: تبدیل گر تاریخ میلادی به شمسی و برعکس
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
تبدیل گر تاریخ های میلادی و شمسی به یکدیگر

با استفاده از این ابزار می توانید تاریخ های میلادی و شمسی را به یکدیگر تبدیل کنید . از اين تبديل گر در بخش های گوناگونِ تالار میدوری بصورت پاپ آپ استفاده شده است .


تقویم میلادی به شمسی و بالعکس
این برنامه برای تبدیل تقویم میلادی به شمسی و بالعکس تهیه شده است. برای استفاده از آن تاریخ شمسی یا میلادی را وارد کرده و برنامه را اجرا نمایید.
توضیحاتی به زبان ساده در مورد این دو تقویم ارائه می‌گردد.
سال شمسی
یک سال شمسی بنا بر تعریف، مدت زمان بين دو عبور متوالی مركز خورشيد از نقطه اعتدال بهاری است. برخلاف باور عمومی مردم، این مدت زمان ثابت نیست. و هر ساله اندکی تغییر می‌کند. اما اگر متوسط سال شمسی را در سالیان گذشته حساب کنیم، بصورت تقریبی 365 شبانه‌روز و 5 ساعت و 48 دقيقه و 45 ثانيه طول یک روز شمسی می‌باشد.


picture


سال شمسی
تاریخچه تقویم در ایران
ایرانیان قبل از اسلام از تقویم ۳۶۰ روزه استفاده می‌کردند. که 12 ماه داشت. برای جبران کوتاهی سال، هر ۶ سال یکبار ماه سیزدهمی هم برای به این تقویم اضافه می‌شد. پس از ورود اسلام تقویم قبلی در بسیاری از مناطق به فراموشی سپرده شد. و تقویم و گاهشماری عمدتا بر اساس سال هجری قمری انجام می‌شد.
حدود ۴۰۰ سال بعد از ورود اسلام به ایران، جلال الدین ملکشاه سلجوقی به قدرت رسید. ملکشاه از وزیر خود خواجه نظام الملک طوسی خواست تا تقویم دقیقی را پایه گذاری نماید. خواجه نظام الملک دانشمند، فیلسوف و منجم زمان خود یعنی حکیم عمر خیام را مامور این کار کرد. در تاریخ ۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری، تقویم جلالی توسط خیام در ایران، تنظیم شد. تقویم هجری شمسی کنونی بر اساس همین تقویم جلالی می‌باشد.


picture


عکس هوایی از مقبره خیام
مزایای تقویم هجری شمسی
تقويم هجری شمسی از لحاظ نجومی و طبيعی، از بهترين و دقيقترين تقويم‌های جهان است.
دلايل برتری اين تقويم را می‌توان به اين ترتيب بيان كرد:
مدت سال شمسی، نوروز و كبیسه‌های تقويم هجری شمسی، دقيقاً بر مبنای محاسبات نجومی تعيين می‌شود. تقويم هجری شمسی، تنها تقويم متداول در جهان است كه علاوه بر كبيسه‌های چهارساله، كبيسه پنج ساله نيز دارد. وجود كبيسه‌های پنج ساله، باعث انطباق دايمی و دقيقتر تقويم هجری شمسی با فصول طبيعی می‌شود.
تعداد روزهای ماههای تقويم هجری شمسی مبناي نجومی و طبيعی دارد. به عبارت دقيقتر، تعداد روزهای ماهها با مدت حركت ظاهری غيربكنواخت مركز خورشيد روز دايره البروج و عبور از دوازده صورت فلكی منطقه البروج، هماهنگی كامل دارد. مركز خورشيد، نيمه اول مدار ظاهری خود (شامل فصول بهار و تابستان) را در مدت 186 شبانه‌روز و نيمه دوم مدار ظاهری خود (شامل فصول پاييز و زمستان) را در سالهای عادی و كبيسه، به ترتيب در 179 و 180 شبانه‌روز طی می‌كند.
آغاز سال تقويم هجری شمسی، با سالگرد تولد بهار و آغاز شكوفایی دوباره طبيعت شروع می‌شود. در سير تاريخچه تحول تقويم در جهان، هرگز تقويمی كه اغاز سال آن همواره با آغاز بهار شروع شود، در هيچ مدرك و سند و يا ماخذ نجومی، تاريخی، دينی و … ذكر نشده است.
لینک مرجع