gol
gol

«ابوسعید ابوالخیر»

hardy
گیرم که هزار مصحف از بر داری

با آن چه کنی؟ که نفس کافر داری!

سر را به زمین چه می‌نهی بهر نماز؟

آنرا به زمین بنه که بر سر داری!!

×

توجه : دو ارسال نخستِ کاربرانِ جدید در تالار میدوری , پیش از نمایش , نیاز به تایید مدیریت دارند.

Latest Threads  آخرین ارسال ها :
نمایش آخرین ارسال این موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 
  
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده:میدوری
آخرین ارسال:میدوری
پاسخ: 1
بازدید: 1324
subscription
quickreply advancequickreply report



( گوناگون ) بررسی واژه های «آناهیتا , آناهیت , آناهید , ناهید , آنیتا»
  نویسنده پیام  | تغییر اندازه ی متن:  zoomin zoomout default
admin میدوری profile  
آفلاین
مدیر کل تالار
مدالهای میدوری1000500
1001011720
168241051
دسترسی به میدوری
مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
اطلاعات میدوری


تاریخ عضویت: 05 November 2011

ارسال ها: 1,720
شماره کاربری: 1
میزان اعتبار:

محل سکونت: تهران
ماه تولد:
جنسيت:
تماس با میدوری
حالت میدوری
صفحه های میدوری
گوگل پلاس فیس بوک توییتر یوتیوب کلوب
اینستاگرام تلگرام
سپاس های میدوری
سپاس کرده 30 بار
سپاس شده 311 بار
گپی با میدوری
ارسال: #1
Book بررسی واژه های «آناهیتا , آناهیت , آناهید , ناهید , آنیتا»

rightarrow
بررسی واژه های «آناهیتا , آناهیت , آناهید , ناهید , آنیتا»
درباورهای ایرانی بویژه «کیش مهری‌» آمده است که ‌«آناهیتا» مادر ‌«میترا‌» پیشوا یا پیامبرِ ‌«مهریان‌» است. (فراموش نکنیم که برخی از مهریان ‌«میترا‌» را زاده ی «سنگ‌» می دانند و برآنند که او از سنگ زاده شده است.) به هر روی، آناهیتا که نام بلند او، ‌«بَغدخت اَرِد ویسورَ آناهیتا‌» است، فرشته ی آب، باران، فراوانی، بهزیستی،باروری، زناشویی، مهربانی، مادری، زایش و پیروزی است.
نام این فرشته در اوستا «اَرِد ویسورَ آناهیتا» است که «آرِد - وی‌» به معنای بالنده و سرافراز و «سورَ‌» که از ریشه ی ‌«سورن‌» می آید و در زبان های پهلوی و ارمنی در کاربرد ‌«نیرومند‌» بکارمی رود و آناهیتا که خود ساخته شده است از «آن‌» (پیشوند نفی) و ‌«آهیتا» به معنای‌ «پلید و ناپاک»‌.
پس «آناهیتا» یعنی «نیالوده، پاک و بی آلایش» و بر روی هم ، واژه ی (آرِد - وی - سورِ - آناهیتا) یعنی فرشته «سربلند و نیرومند و پاک» و این سرشت رودخانه ها است که پاک و بالنده و نیرومندند.
به ‌«آناهیتا» بیدخت هم گفته شده است که این واژه دگرگون شده ی واژه ی باستانی ‌«بَغدخت‌» است . همان چیزی که تازیان ‌«الهه‌» می گویند.
این واژه از «بَغ + دخت‌» ساخته شده است که «بَغ» به معنای خداوند و پروردگار است و ‌«دخت» نیز به معنای ‌«دختر». بر این پایه‌ «بَغدخت‌» به معنای ‌«دختر خدا» یا‌ «خدادختر‌» (ایزد ماده) است . واژه ی بغدخت رفته رفته «بیدخت‌» گفته و نوشته شد . همان گونه که در واژه ی «بَغستان‌»، بند واژه ی ‌«غ‌» جای خودرا به ‌«ی» داد و «بیستون‌» گفته شد که بسیاری آن را به نادرست ‌«بی سُتون !!‌» می گویند.
هم اکنون نیز در کشور ما، یکی دو شهر یا شهرک در بیرجند وگناباد، ‌«بیدخت‌» نامیده می شود زیرا در آنجاها و در روزگار کهن پرستشگاه هایی برای آناهیتا ساخته شده بود.

picture

پیکره های گوناگونی از این فرشته در آتشکده ها و مهرابه ها ساخته شده بود که وی را دختری زیبا و برازنده و خوش اندام نشان می داد و کمربندی درمیان بسته وکفش های درخشان پوشیده و زیورهای فراوان دارد و تاجی هشت پرکه زیوری جغه مانند بر پیشانی آن تاج کوبیده شده است بر سر نهاده است.
در تندیس دیگری او را دختری گردونه ران نشان می دهد که سوار برگردونه است که چهار اسب نیرومند و سپید و یکرنگ و یک نژاد (که نمودار باد و باران و ابر و تگرگ است) آن را می کشند.
گذشته از تندیس ها ، در سنگ نبشته های گوناگونی که از زمان باستان برجای مانده است، نام ‌«آناهیت» و «آناهیتا‌» آمده است.
در نوشته های اردشیر دوم هخامنشی در شوش، به هنگامی که شاه درخواست پشتیبانی از اهورامزدا و میترا و آناهیت می کند، چنین آمده است:
... این کاخ را داریوش پدر نیای من برساخت . سپس در زمان اردشیر پدربزرگ من به آتش سوخت . به خواست اورمزد، آناهیت و میترا، من این آپادانا را ساختم . باشدکه اورمزد ، آناهیت و میترا ، مرا بپایند ، از همه ی بدی ها و به آنچه که ساخته ام ، گزند و آسیب نرسانند ...
آئلین (تاریخ نویس که در 175 ترسایی زاده شده و در ٢٣۵ درگذشت) درنوشته خود می گوید:
... در سرزمین ایلام پرستشگاهی برای آناهیت وجود داردکه در آنجا شیران اهلی نگهداری می شوند . این شیران به پیشواز کسانی که به پرستشگاه می روند ، می آیند و برای آنان دم می جنبانند و اگر به هنگام خوردن غذا آنها را فراخوانند مانند میهمان فرامی رسند و پس ازخوردن خوراک با شیوه ای آرام و زیبنده بازمی گردند ...

می دانیم که ‌«شیر» در باور میترایی، جانوری ورجاوند بود و بر آن بودند که در نهاد این جاندار آتش جاودانه نهفته است . به همین انگیزه گهگاه در نگاره ها میترا را به گونه ی شیر نشان می دادند.

حافظ می گوید:
از آن به دیر مغانم عزیز می دارند
که آتشی که نمیرد همیشه در دل مااست


برگرفته از کتاب : در ژرفای واژه ها اثر دکتر ناصر انقطاع




امضای میدوری :
[تصویر: mvd09b5.gif]
[تصویر: midori-sign-400.png]
( آخرین ویرایش در این ارسال: 22 - November - 2014 14 : 10 PM، توسط : میدوری .::. دلیل ویرایش: )
محل حضور کاربر در تالار :  admin میدوری در تالار ميدوری حضور ندارد .
ديدگاه کاربران برای مطلب : help (روی آیکون مورد نظر کلیک کنید تا دیدگاه شما ثبت شود . در صورت انصراف تا دوبار می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید . برای پاک کردن دیدگاه روی همان آیکون یک بار کلیک کنید تا دیدگاه شما پاک شود .)

برچسب ها :

22 - November - 2014 03 : 06 PM
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


subscription
quickreply advancequickreply report

موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Heart selection آیین نوروزی و آلودگی واژه ها میدوری 1 971 18 - March - 2016 15 : 03 PM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش پنجم) میدوری 0 1,898 14 - January - 2015 18 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش چهارم) میدوری 0 1,390 14 - January - 2015 11 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش سوم) میدوری 0 1,225 14 - January - 2015 03 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش دوم) میدوری 0 1,237 14 - January - 2015 54 : 12 AM
آخرین ارسال: میدوری

بازديدکنندگان از موضوع
کاربرانی که از موضوع بازدید کرده اند ( 1 ) کاربر




1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان