gol
gol

hardy

د‌ل های ما که به هم نزدیک باشن

دیگر چه فرقی می کند

که کجای این جهان باشیم

دور باش اما نزدیک

من از نزدیک بودن‌های دور می‌ترسم
«احمد شاملو»

×

توجه : دو ارسال نخستِ کاربرانِ جدید در تالار میدوری را پیش از نمایش دادن , مدیر تالار باید تایید کند .

Latest Threads  آخرین ارسال ها :
نمایش آخرین ارسال این موضوع
 
امتیاز موضوع:
  • 8 رأی - میانگین امیتازات : 2.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده:میدوری
آخرین ارسال:میدوری
پاسخ: 1
بازدید: 6880
subscription
quickreply advancequickreply report



( گوناگون ) بررسی واژه های «جغّه - جیغه»
تغییر اندازه ی متن : zoomin zoomout default
Butterfly
نویسنده : admin میدوری
admin میدوری profile  
آفلاین
مدیر کل تالار
مدالهای میدوری1000500
1001011720
168241051
دسترسی به میدوری
ارسال یک ایمیل به این کاربر ارسال یک پیام خصوصی به این کاربر مشاهده وب سایت کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر اعتبار:
اطلاعات میدوری


تاریخ عضویت:
05 November 2011

ارسال ها: 1,800
شماره کاربری: 1
میزان اعتبار:

محل سکونت: تهران
ماه تولد:
جنسيت:
آخرین دیدار :
تماس با میدوری
حالت میدوری
صفحه های میدوری
گوگل پلاس فیس بوک توییتر یوتیوب کلوب
اینستاگرام تلگرام
ارسال: #1
Book بررسی واژه های «جغّه - جیغه»

rightarrow
بررسی واژه های «جغّه - جیغه»
بر روی کلاه یا دستار شاهان، زیوری از پَر دُرنا یا کُلنگ (گونه ای پرنده) و یا مرغ ماهیخوار جای می دادندکه نماد شاهی یا دلاوری و سرکردگی بود و به این آذین «پرک» یا «جغه‌» و یا «جیغه‌» می گویند.
این روش بویژه از پس از اسلام در ایران روا شد و رفته رفته معنای «تاج» شاهی را نیز به خود گرفت.
واژه ی ‌«جغه» یا ‌«جیغه» واژه ای است پارسی. بر این پایه نوشتن آن به گون‌ «جقه‌» یا ‌«جیقه‌» (با ‌«ق‌») نادرست است و این دبیره ی نادرست از زمان صفویان و افشاریان روا شد.


picture


سنجرکاشانی می گوید:
«جیغه»ی کسرا بلرزد بر سرِ دستار ما
آشیان سازد هما در سایه ی دیوارما

و چامه سرایی به نام ‌«اشرف» می نویسد:
لعل گوهرباراو , از بَس مُرَصَّع خوان بود
«جیغه» گردد چون زند از خشم , فریادم بسر

و چامه سرای دیگری به نام ظهیر می سراید:
ماه گردون گشای «جیغه»ی او
ناسخ رایت فریدون باد

در زبان پارسی، ساخت دیگری نیز از واژه ی «جغه‌»، داریم و آن «بُته جغه» است که نقش از سروِ سرافکنده را نشان می دهد و آن را نماد ‌زیبایی و فروتنی ایران ، دانسته اند و این نقش را بر روی «گستره‌» (فرش)ها و پارچه ها و خاتم کاری ها و دیگر زیورهای ایران بسیار دیده ایم.

برگرفته از کتاب : در ژرفای واژه ها اثر دکتر ناصر انقطاع




امضای میدوری :
[تصویر: midori-sign-500.png]
( آخرین ویرایش در این ارسال: 30 - September - 2014 54 : 11 AM، توسط : میدوری .::.  دلیل ویرایش: )
محل حضور کاربر در تالار :  admin میدوری در تالار ميدوری حضور ندارد .
ديدگاه کاربران برای مطلب : help (روی آیکون مورد نظر کلیک کنید تا دیدگاه شما ثبت شود . در صورت انصراف تا دوبار می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید . برای پاک کردن دیدگاه روی همان آیکون یک بار کلیک کنید تا دیدگاه شما پاک شود .)

برچسب ها :

30 - September - 2014 17 : 11 AM
اعتبار: اهدای موجودی بــانــکــ نقل قول این ارسال در یک پاسخ


subscription
quickreply advancequickreply report

موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Heart selection آیین نوروزی و آلودگی واژه ها میدوری 1 8,594 18 - March - 2016 15 : 03 PM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش پنجم) میدوری 0 8,632 14 - January - 2015 18 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش چهارم) میدوری 0 7,970 14 - January - 2015 11 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش سوم) میدوری 0 7,523 14 - January - 2015 03 : 01 AM
آخرین ارسال: میدوری
Book selection ریشه و معنای واژه ی «کورش» (بخش دوم) میدوری 0 7,660 14 - January - 2015 54 : 12 AM
آخرین ارسال: میدوری

ابزار موضوع



1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان