تالار میدوری

نسخه کامل: چرا بايد شاهنامه خواند؟ ( گویا )
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
چرا بايد شاهنامه خواند؟
از کتاب: «زندگي و مرگ پهلوانان در شاهنامه»
نويسنده: دکتر محمد علي اسلامي ندوشن
================
آوانامه "چرا شاهنامه را بايد خواند" برگرفته از پيشگفتار کتاب "زندگي و مرگ پهلوانان در شاهنامه" نوشته دکتر محمد علی اسلامی ندوشن است. در اين آوانامه به زيبايی هرچه تمامتر، دکتر اسلامی ندوشن چگونگی و چرايی شکل گيری حماسه ملی ايرانيان را بيان می کند و نيز اين که چرا شاهنامه را ايرانيان بايد بشناسند و با داستانهايش خو بگيرند.

در اين آوانامه خواهيم شنيد همانگونه که يک انسان نياز دارد تا تبار و ريشه و اصل و نسب خود را بداند يک ملت هم با همه وجود می خواهد تا ريشه خود را بداند تا احساس اصالت و غرور کند. و اين نسب نامه را شاهنامه به ما می نماياند.
=================
[تصویر: 5096Chera-Bayad-Shahname-Bekhanim.jpg]
================
ما در روزگاری زندگی می کنيم که فرهنگ غرب با همه روشها و ابزارهايی که در دست دارد يورش سهمگينی را به سمت فرهنگ هاي ديگر انجام می دهد. اين يورش به گونه ای است که انسان ايرانی پس از پيروی محض و کورکورانه از آن به ميله های قفس بر ميخورد. زندگی ديگر برايش مفهومی ندارد. و از مواهب اين جهانی ديگر لذت نمی برد.

در اين گير و دار اين فرهنگ پربار ايرانی است که مي تواند فريادرس او باشد. فرهنگی که تبلور آن را در شاهنامه می بينيم شاهنامه نه تنها داستان ايرانيان از سپيده دم تاريخ است بلکه کتابی است ارزشمند، سرشار از پند و اندرز و عبرت . در اين آوانامه جنبه های گوناگون شاهنامه و بزرگی کار حکيم خردمند توس به زيبايی بيان ميشود.

بهنام بزرگمهر
تهيه و اجرا: بهنام بزرگمهر زمان کل:1 ساعت و 44 دقيقه
بخش یکم
بخش دوم
( Format: Mp3 Archive Type: RAR)
لینک مرجع