تالار میدوری

نسخه کامل: مدل کاغذي از قلعه آگره در هندوستان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
مدل کاغذي از قلعه آگره در هندوستان
Agra Fort, India
قلعه آگره (به هندي : आगरा का किला ) يا لال قلعه که همچنين به قلعه سرخ يا حصار سرخ نيز مشهور است ؛ در شهر آگره هند و در شمال بناي مشهور تاج‌محل ، واقع شده‌است . اين بنا که قدمت آن به سده شانزدهم مي‌رسد به همراه تاج محل از جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر به‌حساب مي‌آيد .
اين قلعه مستحکم از سنگ ماسه سرخ رنگ با ديوارهايي به طول 5/2 کيلومتر، شهر سلطنتي گورکانيان را در خود جاي داده‌است . اين منطقه شامل تعداد زيادي کاخ افسانه‌اي، از جمله کاخ جهانگير و خاص محل که توسط شاه جهان ساخته شده‌است و شامل سرسراي تماشاگران مانند ديوان خاص و دو مسجد بسيار زيبا مي‌شود .
برخي مورخين معتقدند قلعه آگره ابتدا متعلق به دودمان لوريس بوده و در سده شانزدهم ميلادي به وسيله اکبر پادشاه بزرگ گورکاني تصرف شده‌است . اکبر در دوره حکومت نسبتا طولاني خود مرکز حکمراني را از دهلي به اگره تغيير داد و اين قلعه يا ارگ يکي از ارکان حکومتي او بود .
چنانچه از بناهاي اين دوران برمي‌آيد اکبرشاه علاقه زيادي به سنگ ماسه سرخ داشت و براي عمارت‌هاي اين بنا از اين سنگ استفاده کرد به همين دليل امروزه به آن قلعه سرخ يا ارگ سرخ آگره نيز گفته مي‌شود که نبايد با قلعه سرخ در دهلي اشتباه گرفت .
براي آگاهي بيشتر به اينجا برويد .

==========
[تصویر: agra-fort_e_thl.jpg]
[تصویر: agra-fort_e_tho.jpg]
==========
قطعه هاي مدل
راهنماي درست کردن مدل
لینک مرجع