تالار میدوری

نسخه کامل: دانلود کتاب شاهنامه فردوسی به زبان ساده
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
کتاب شاهنامه فردوسی به زبان ساده
این کتاب، پیشنھادی به دانایان و استادان زبان فارسی است که ھمت کرده، شاھنامه فردوسی را به نثری روانتر از آنچه که در اینجا آمده خلاصه کنند تا ھر ایرانی بتواند، روایتی مختصر از شصت ھزار بیت، ارزشمندترین گنجینه ادبی جھان را بخواند.
کلاس اول دبستان، گوشه راستِ صفحۀ اول کتاب درس با شعری از فردوسی شروع میشد:

فردوسی :
توانا بود ھر که دانا بود
ز دانش دل پیر برنا بود

در کلاس بعدی حکیم فرزانه به اندرز میگوید:

فردوسی :
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است

ھمینطور که بزرگ میشدیم شاھنامه را تفننی میخواندیم در حالیکه شاھنامه فردوسی گنجینه ای مملو از اینگونه اندرزھا و تعالیم است.
این برگزیده، گفتار شورانگیز فردوسی، برای دانشمندان فردوسی شناس نیست که آنرا بخاطر نثر عامیانه و احتمالاً اشتباھات نوشتاری انتقاد کنند و یا ایراد بگیرند چرا از چاپ مسکو استفاده شده و یا آنکه شاھنامه را فقط باید به شعر خواند و غیره، بلکه ھدیه ایست به جوانان ایرانی تاکه با صرف چند روز وقت، از کم و کیف اسطوره ھا، داستانھا و کمی از تاریخ کھن سرزمینشان مطلع شوند.


picture


شاھنامه فردوسی نه تنھا سرگذشت مردم قدیم ایران، بلکه تاریخ فرھنگ مردمان کھنی است که در پھنه بزرگی از چین تا مدیترانه می زیسته اند . فرھنگی که ھزاران سال مورد تاخت و تاز، سوزاندن، غارت و سراشیب نابودی قرار گرفته و دوباره زنده شده است . این ھمه در لابلای اشعار فردوسی برای ھمیشه باقی مانده و خواھد ماند . بخاطر احیای ھویت ایرانی و زبان فارسی، ما ایرانیان مدیون فردوسی ھستیم و خودش بحق گفته:

فردوسی :
ازآن پس نمیرم که من زنده ام
که تخم سخن من پراکنده ام
ھرآنکس که داردھش ورای ودین
پس از مرگ بر من کند آفرین
"شاھنامه داستان شاھان نیست، مجموعه کارنامه ھاست که داستان پدران توست و اینکه چطور زنده ماندن، چگونه جنگیده، برای پیروزی حق چگونه قیام کردند، چگونه از طبیعت آموخته اند، و چگونه آن را رام کرده اند، و چطور با جان و تنشان این سرزمین را حفظ کرده اند، چگونه پیرو راستی و ایمان به خداوند بوده اند و این ھمان میراثی است که امروز بدست تو سپرده شده."
خواندن شاھنامه خواننده را بر بال سیمرغ سوار کرده و از بلندی دماوند، شھر کیومرث، به پرواز در می آورد و در پھنه ادب ایران زمین ، از آن بالا، از جوی مولیان رودکی، بعد از طی ھفتخوان منطق عطار به بوستان و گلستان سعدی برده و از روزنه دیدگاه عمرخیام وبا لذت از بودن دمی با عرفان حافظ ، در گرمی خورشید مولانا ، بالاخره درپایان، در کنار خرابه ھای مدائن، سفر به پایان میرسد تا که دل عبرت بین، ایوان مدائن را آیینه عبرت کند.
در اینجا، با الھام از کارھای پرارزش محققان، شاھنامه فردوسی خلاصه شده ، به این منظور که جوانان ما حداقل روایتی از داستانھای شاھنامه را بخوانند و بدانند موضوع چیست و متوجه عظمت شاھکار فردوسی بشوند.

خواندن شاھنامه انسان را به اندیشه و گفتار و کردار نیک , بیشتر از ھر کتاب دیگر راھنمائی میکند.

[attachment=2789]
فایل کتاب به پیکو فایل انتقال داده شد. Cool
لینک مرجع